Nadzieje co do powstania przystanku kolejowego Łódź Janów rozbudziły ostatnio starania tamtejszego magistratu, dotyczące budowy bezkolizyjnych przejazdów przy ulicach Hetmańskiej i Malowniczej. PKP Polskie Linie Kolejowe nie pozostawiają jednak złudzeń.
Na początku lat dwutysięcznych zlikwidowany został przystanek Łódź Widzew Janów. Miał on jednak status służbowego i służył pracownikom pobliskiej wagonowni. Z kolei sam
techniczny obiekt został wyburzony przez PKP S.A. blisko dekadę temu. Nie znaleziono bowiem podmiotu, który chciałby go dalej użytkować.
Jednak wraz z rozwojem budownictwa mieszkaniowego na osiedlach Janów i Olechów wrócił temat budowy nowego przystanku kolejowego w tym rejonie. Zatrzymywałyby się tutaj pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i Polregio, kursujące zarówno w stronę Koluszek i Skierniewic, jak i te jadące np. do Łodzi Fabrycznej czy Łodzi Kaliskiej. Dodatkowo od 2017 roku w Łodzi obowiązuje kolejowo-komunikacyjne honorowanie biletów, co spowodowało wzrost liczby pasażerów z korzystających z transportu publicznego na terenie miasta.
Przystanek PKP Łódź Janów nie powstanie Nadzieje co do powstania przystanku kolejowego Łódź Janów rozbudziły ostatnio starania Urzędu Miasta Łodzi, dotyczące budowy bezkolizyjnych przejazdów przy ulicach Hetmańskiej i Malowniczej. Do tego, w aglomeracji
w ostatnich latach powstawała nowa infrastruktura pasażerska np. przystanki: Łódź Zarzew, Pabianice Północ czy Zgierz Rudunki.
Inwestycja we wspomniany przystanek wymagałaby na pewno przebudowy układu torowego linii kolejowych nr 17 (Łódź Fabryczna - Koluszki) i 541 (Łódź Widzew - Łódź Olechów). W obecnym kształcie byłoby niemożliwe wybudowanie np. peronu wyspowego dla zminimalizowania kosztów realizacji. Fizycznie nie ma na to miejsca.
Grafika na podstawie Openstreetmap.org | Orientacyjna lokalizacja przystanku kolejowego Łódź Janów
Jednak dla zarządcy infrastruktury kolejowej temat jest zamknięty. – Obecnie nie mamy w planach budowy przystanku kolejowego na łódzkim Janowie – przekazał krótko Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP PLK. Dodał, że dotyczy to zarówno bliższych, jak i dalszych planów spółki.
Warto wspomnieć, że temat ten co jakiś czas wracał do debaty publicznej. Kiedy
zadawaliśmy pytania o tę inwestycję w 2018 roku, wówczas PKP PLK wykluczyła, że przystanek Łódź Janów mógłby powstać np. z Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku.
W 2022 roku, chociaż
PKP PLK twierdziła, że władze Łodzi nie są zainteresowane budową przystanku w rejonie Janowa.
Łódzki Zarząd Dróg i Transportu stanowczo zaznaczył, że wielokrotnie zgłaszano potrzebę utworzenia nowe przystanku kolejowego. To nadal nie spowodowało, że ruszyły jakiekolwiek prace nad projektem.
Czy miasto porzuci plany nowej krańcówki Janów?
Warto wspomnieć, że plany dotyczące bezkolizyjnych przejazdów wykroczyły nieco poza tę inwestycję. Miasto, żeby zintegrować jeszcze bardziej kolej i komunikację miejską, zaczęło myśleć o zmianie lokalizacji obecnej krańcówki (po łódzku: pętla) Janów. Aktualnie zatrzymują się tam zarówno autobusy dzienne, jak i nocne oraz tramwaje po przedłużeniu kilka lat temu trasy tramwajowej W-Z.
Czy łódzki magistrat porzuci te plany? Do tematu wkrótce wrócimy na łamach "Transportu Publicznego".